دلايل عمده بلوغ زودرس در كودكان

۵ بازديد ۰ نظر

۱. چاقي و اضافه وزن وزن يكي از عواملي است كه ورود بلوغ را باعث مي‌شود. طبق آماري كه در ايران وجود دارد شروع بلوغ در دختران حدود ۱۳۰سانتي‌متر قد و متوسط وزن۳۴-۳۳ كيلوگرم و سن استخواني حدود ۹ سال را شامل مي‌شود. اين وزن يك علامت است كه با رسيدن فرد به آن مي‌توان انتظار بلوغ را داشت، هر چند الزامي وجود ندارد و ممكن است فردي با وزن ۵۰ كيلوگرم هنوز به بلوغ نرسيده باشد اما زمان شروع عادت ماهانه دردختراني ‌كه وزن‌شان بيش از ۳۰ درصد وزن طبيعي آنهاست و نسبتا چاق هستند، زودتر از حد ميانگين است. تاخير در شروع دوره قاعدگي، در كودكان مبتلا به سوءتغذيه شديد هم شايع است. در كشورهاي اروپايي با تغذيه مناسب هر ۱۰ سال دوره عادت ماهانه ۳ ماه زودتر اتفاق مي‌افتد.
اضافه وزن در دختران، احتمال بلوغ زودرس را افزايش مي‌دهد ولي اين رابطه در پسران حالت عكس دارد و لاغري مفرط، باعث افزايش احتمال بلوغ زودرس مي‌شود.
۲. مواد شيميايي زيست محيطيBPA ها يك ماده شيميايي موجود در ظروف پلاستيكي، قوطي هاي مواد غذايي، بطري آب و ساير ظروف نگه دارنده غذا مي باشد كه باعث تغييرات مهلكي در بدن شده و بلوغ را جلو مي اندازد. طبق آمار اين تاثير به خصوص در دختران پررنگ است و يكي از دلايل اصلي بلوغ زودرس در آن ها مي باشد. مواد شيميايي موجود در اسپري ها و ديگر مواد آرايشي بلوغ دختران را جلو مي اندازد و در مرحله ي اول باعث رشد سينه ها مي شود. و قطعا اين موضوع برايشان مضر است.

ادامه مطلب را در لينك بخوانيد...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.